30 april 2025
artikel in de Via, 9 april 2025
De Kleierkas bestaat veertig jaar en draait beter dan ooit. De vraag naar tweedehandskleding is zo groot, dat de winkel in Blerick deze maand start met een wekelijkse koopavond. “Het is booming business”.
Met de verkoop van duurzame kleding was De Kleierkas zijn tijd ver vooruit. “Zonder het zelf te beseffen”, weet Annet Schreurs. “Duurzaamheid, dat woord bestond niet eens. Het is begonnen uit pure liefdadigheid. Om geld in te zamelen voor goede doelen en mensen met een smalle beurs aan goedkope kleding te helpen. Het mes sneed daarmee al aan twee kanten. Dat de hele wereld ermee gebaat is, daar stond in 1985 echt niemand bij stil.”
Annet Schreurs is interim-voorzitter van de stichting die De Kleierkas exploiteert. De opbrengst van de kleding kwam aanvankelijk grotendeels ten goede aan het toenmalige gezinsvervangend tehuis De Nieborg. Later ging het meeste geld naar hulp aan de derde wereld, tegenwoordig wordt het verdeeld over lokale goede doelen zoals o.a. de Voedselbank, het Leger des Heils en 1Klein Gebaar. In de afgelopen jaren kregen zij meer dan 230.000 euro uit de kassa’s van de winkel in Blerick en de in 2011 geopende vestiging in Tegelen.
Dat bedrag zegt iets over de vraag naar ‘kleding met ervaring’, zoals ze het bij De Kleierkas noemen. Die niet alleen veel groter maar ook anders is dan toen. “Onze klantenkring is heel divers. Mensen die wat minder te besteden hebben, blijven natuurlijk komen. En lopen ook makkelijker binnen, de schaamtedrempel is zo goed als verdwenen. Daar zitten er ook bij die steeds willen afdingen. Dat zit in hun cultuur. Begrijpelijk, maar wij gaan daar niet in mee. We hebben vaste prijzen en die zijn ondanks de inflatie al vier jaar niet verhoogd. Dan heb je de duurzaamheidsshoppers. Die groep wordt steeds groter en jonger. Prachtig om te zien hoe zij met het ene na het andere leuke setje het pashokje induiken. Ook hebben we klanten die om de zoveel tijd iets nieuws willen en het na een maand of zo weer terugbrengen. En dan zijn er nog die een paar keer per week gewoon voor de gezelligheid binnenlopen en vooral behoefte hebben aan een praatje. Dat sociale aspect past ook bij een buurtwinkel.”
Hoewel De Kleierkas maar drie uurtjes per dag open is, komt het voor dat de deurbel wel vijftig keer rinkelt. “Het hangt ook af van de aanbiedingen. Vorige maand hadden we uitverkoop en ging alles voor één euro weg. Het liep storm. Na de afsluitende ‘alles-voor-niksdag’, was er vrijwel niets meer over. Zo’n lege winkel geeft een voldaan gevoel. Het is fijn als je zoveel mensen blij kunt maken.”
De rekken en schappen zijn in no-time weer gevuld. “Voorraad zat. Sinds corona komt er ontzettend veel kleding binnen. Iedereen is toen de garderobe gaan opruimen. Maar hoe groot het aanbod ook is, we zullen nooit iets weigeren. Een inname-stop is onbespreekbaar. Maar als je ziet wat er nog ligt om gesorteerd te worden! Ons magazijn puilt uit.”
Alles wordt hoe dan ook hergebruikt. Wat niet wordt verkocht, wordt gerecycled. Onverkoopbare spijkerbroeken gaan naar DZjeans, een atelier dat daar allerlei spullen van maakt.
De Kleierkas viert het veertigjarig bestaan met een loterij waarbij klanten elke maand kans maken op een waardebon van veertig euro. Kijk voor informatie over adressen en openingstijden op www.kleierkas.nl.
Nieuwsarchief: